sunnuntai 8. huhtikuuta 2018

Melkein messumatkalla Tukholmassa

Nyt on ollut sellainen viikonloppu, että parempaa on vaikea kuvitella - vaikka kaikki ei todellakaan mennyt niin kuin olin suunnitellut. Minun piti mennä Tukholmaan Nordiska Trädgårdar -messuille. Olin kuvia messuista ihaillut vuosia ja päättänyt, että nyt oli minun vuoroni. Lapsille oli hoitopaikka varattu mummolasta, vaihto-oppilaalla yöpaikka, miehellä ja minulla perjantai vapaana, laivaliput ostettu, hotelli varattu. Ja sitten alkoikin tulla postauksia, kun ihmiset palailivat Tukholman puutarhamessuilta.....apua... olin varannut kaikki väärälle viikonlopulle! HUPS. No, matkaan tietenkin lähdettiin silti, vaikkakin muutama viikko myöhässä messujen suhteen. Lähdimme torstai-iltana laivalla  ja perjantaina vietimme mahtavan päivän Ulriksdalin aivan uskomattoman upeassa puutarhamyymälässä. Paikka oli aivan mieletön. Pyysin heti ovella miestäni toimimaan kameramiehenä. Itse en olisi malttanut sellaiseen tuhlata aikaa - olin taivaassa!

En ehtinyt edes kameraan päin katsoa
Kasvihuoneissa kasvoi toinen toistaan ihanampia kevätkukkijoita. Äidilleni lähti tuliaisiksi ja kiitokseksi lastenhoidosta tällainen iso jouluruusu.
Nuttura vaan vilahtelee kuvissa kasvien takaa
Huone toisensa jälkeen avautui mitä kauneimpia näkyjä ruukkuja, kukkia, sitruksia... Näen usein samaa unta, jossa talostamme löytyy uusia hienoja saleja ja torneja, joita en ole ennen löytänyt. Nyt oli fiilis kuin siitä unesta.
Kukkia melkein silmän kantamattomiin
Järki ja tunteet taistelivat koko ajan. Sydän huusi valtavan kamelian perään, jonka olisi voinut napata mukaan 240 euron hintaan, mutta järki voitti tämän erän. Olen omaa pikkukameliaani saanut muutaman vuoden pidettyä hengissä ja kukkimaan muutamalla kukalla. Ehkä treenaan taitojani ennen kuin lähden tällaiseen ostokseen sijoittamaan. Mutta aaaaah....
Jonain päivänä palaan hakemaan sinua...
Lopulta siinä vähän järki unohtuikin. Kun huonekasvihuone avautui näkyviin, unohdin pienen yksityiskohdan, että ostettavien kasvien piti olla sellaisia, jotka kestävät pakkasyön autossa. Pieniä erikoisjärjestelyitä siis vaadittiin myös hotellilla :)
Muutama mehikasvikin sujahti kuin huomaamatta kärryyn
Niin paljon kaikkea muutakin olisin halunnut ostaa, mutta kuski alkoi käydä nälkäiseksi ja tiesin, että vielä pahin koitos oli edessä. Olin ulkona bongannut mahtavan valikoiman tosi isoja ruukkuja. Meillä on aika iso terassi ja olen etsinyt turhaan Suomesta järkevän hintaisia ja oikeasti suuria ruukkuja sinne. Minun piti siis saada mieheni vielä nälkäisenä ulos tihkusateeseen kantamaan painavia betoniruukkuja. Oli siis parempi pelata varman päälle ja jättää esimerkiksi nämä ihanat leopardin pää -ruukut hyllyyn.
Toivottavasti polkumme risteävät teidänkin kanssa jälleen
Myymälässä tarjoillaan loistava kasvisbuffee -lounas, jossa söimme vatsamme täyteen ja polvet suussa (takapenkit oli täynnä tavaraa) lähdimme kohti Quality Outletia, jossa pitkästä aikaa tein täydennystä myös vaatevarastooni. Iltapäivällä olimme jo valmiita siirtymään hotellille.
Görvälns slott
Olin varannut meille huoneen lempihotellistani nimeltään Görvälns slott. Olemme muutaman kerran siellä yöpyneet ja se on miellyttävän rauhallinen paikka luonnon helmassa Mälaren rannalla. Sisustus ei ole ehkä yhtä harmoninen, mutta täysin minun makuuni. Jokainen huone on erilainen ja tällä kertaa saimme hopeisen huoneen.
Hopeasängyssä kelpasi lepuuttaa jalkojaan pitkän päivän jälkeen
Hotellilla on loistava ravintola, jossa nautimme illallisen. Ravintolaan ei saa tuoda iltaisin lapsia, joten tunnelma oli oudon rauhallinen.
Alkupalaksi ankkaa
Seuraavana aamuna aurinko paistoi ja päätimme lähteä kävelylle.

Pihamaa oli täynnä lumikelloja ja kevättähtiä
Pihassa kasvaa muun muassa tähtimagnolioita, jotka harmikseni eivät olleet vielä kukassa. Ensi vuonna tulen tänne toukokuun alussa.

Tähtimagnolia oli aivan täynnä nuppuja
Hotelli on entinen linna ja sen pihapiirissä on oma arboretum. Puut olisi ihana nähdä lehdessä ja kukassa joskus. Ilmeisesti kevät on täälläkin vähän myöhässä.

Jännittäviä puita ja pensaita oli kymmenittäin
Kävelimme hieman Mälaren rannalla metsässäkin ja ihastelimme vanhoja isoja tammia. Viime kerralla näimme monia majavien kaatamia puita, mutta nyt niitä ei näkynyt.
Paikka tarjoaa myös luonnonkauneutta

Viikonloppu oli ihanan rentouttava. On myös aina mahtavaa tulla kotiin matkoilta, vaikkakin vain viikonlopun pituisilta. Ja kevät oli ottanut melkoisen harppauksen poissa ollessani. Pihahan on melkein lumeton täälläkin!

1. Onpa mukavaa, että tämä sinun melkein-messumatkasikin oli näin mukava ja onnistunut!
    Ja siellä Ulriksdalissa on aina vähintään yhtä ihanaa kuin messuillakin. Ainakaan siellä ei tarvitse kulkea tungoksessa :)
    Tosin kyllä sielläkin on melkoista ruuhkaa vaikkapa toukokuussa, autonkin saa silloin jättää parin kilometrin päähän.....

1. Olin ekaa kertaa Ulriksdalissa ja olin kyllä tosi vaikuttunut, vaikka taimipihallakin oli vasta joitain puita ja pensaita. Olimme paikalla heti avaamisen aikaan perjantaiaamulla ja saimme auton oven viereen. Kun lähdimme lounaan jälkeen oli paikka ihan tukossa autoja. Sinne pitää päästä joskus uudelleen!

2. Hienoa, että messumatka oli onnistunut ilman messujakin. Sinulla on aika unelmamies, kun saat hänet mukaan puutarha-aiheiselle reissulle. Meillä se ei onnistuisi.

1. Oli oikein onnistunut messuton messureissu. Lauantaina mentiin sitten miehen mielenkiinnon mukaan autokaupoille. Molemmille jotain 😉

3. Voin kuvitella harmin määrän, hoksattuas ajootusvirheen, mutta on tua taimisto aivan mahtava korvike :) Itte en oo ollu kummaskaa, joten haaveelu asteella viälä.

1. Ei näitä kannata jäädä harmittelemaan. Loistava reissu kuitenkin saatiin aikaan ilman messujakin.

4. No voi sun että väärä ajankohta. Mutta hyvällä asenteella pääsee pitkälle ja hieno reissu teillä oli kuitenkin.

1. Minulla on taipumusta tehdä sataa asiaa kerralla, joten olen tottunut, ettei kaikki aina mene ihan suunnitellusti. Eikä sen niin väliä, usein hauskimmat asiat tapahtuvat ilman tiukkaa suunnittelua.

5. Upea paikka! Olitpas hyvän korvikkeen löytänyt :)

1. Suosittelen lämpimästi! Todella mahtava paikka, jossa vierähtää helposti muutama tunti.

6. Voi harmitusta, kun väärä aika. Hyvä viikonloppu kuitenkin niin sehän on parasta se. Ihana tuo leopardiruukku ja mikä sänky, huippu :)

1. Minustakin nuo leopardiruukut olivat ihanat. Kuvittelin niille heti jotkin rönsyliljat päähän. Olivat kuitenkin aika kalliit ja eivät ehkä ihan ensimmäisenä hankintalistalla muutenkaan :)

7. Onni onnettomuudessa, voi kai sanoa! Ethän sinä kaikkea olisi saanut kotiin tuotuakaan, jos vielä messutkin olisit kolunnut:) Upea tuo teidän hotellinne, hopeasänky, vau!

1. No se on kyllä totta. Autoon ei olisi mitään enää mahtunutkaan! Ensi kerralla mennään pakettiautolla :) Hotellin sisustus on tosiaan aika vau.